Publikationer

Arbetet med att dokumentera Malungs historia och kulturliv har varit en betydelsefull uppgift att fullfölja. År 1948 beslutade Malungs Hembygds-förening att utge en årsbok för att i text och bild delge valda delar av dokumentationen. Skinnarebygd har sedan dess presenterats årligen

med undantag av några år med dubbelnummer. Boken är eftertraktad och fyller en viktig uppgift för att bevara vårt kulturarv. De sista åren har boken presenterats i ett "boksläpp" tillsammans med inbjudna författare.

Öfre Gäldet är en medlemstidning som sedan 1981 getts ut 4 gånger per år tillsammans med hembygdsföreningarna i Transtrand, Rörbäcksnäs och Lima. På Olnispasidan finns mer information om Öfre Gäldet. Där kan också tidigare nummer läsas i pdf-format.

Skinnarebygd 2019

Innehåll:

• Malungs hembygdsförening 100 år
  • Hur Skinnarebygd växer fram till en färdig bok
  • En glömd kvinnas liv - Lisselola Karin
  • Torkstugor och torkplåtar i Vallerås
  • Kärleken till hembygden. Backa Erik Eriksson i bilder och texter
  • Jofa-år med många ägarbyten
  • Malungs jordägares traktorrörelse
  • Fro Västabâckan te Holsbyn - en resa på rätt sian älven
  • Malungs blomsterfond 90 år (1929 - 2019)
  • En gammal Harskarigård
  • En berättelse från Östra Fors om Lissola Marit och Lisskersti Halvar och om deras barn och barnarn
  • Riskittsmederans fäbodstuga
  • Deras förfader stred med Dracuals storebror
  • Skogen är min hembygd
  • Siste skomakaren i byn
  • Böxasela - en sömmardag i juli
  • Byxångselen - en sommardag i juli
  • Hänt på holen

Pris: 300:-

Frakt/porto 66:-

Betalning via Bankgiro 997-1474 eller Swish 123 259 5817. Kom ihåg namn och adress så vi vet till vem vi ska skicka boken.

Malungs skinnhantverk under 1900-talet, Eric Jers

Malungs skinnhantverk är vida berömt sedan många hundra år. De vandrande skinnarna var välkända i hela Mellansverige. Under 1900-talet hade det gamla hantverket omvandlats till den viktigaste industrin i Malung med som mest cirka 150 firmor. Mötet med den moderna tiden ställde nya krav. Eric Jers, f.d. lärare vid Yrkesskolan och sedemera Skinnskolan, skriver i denna bok från 1993 om omvandlingen till industri och de problem som skinnäringen mötte under 1970- och 1980-talet.

Pris: 100:-

Frakt/porto 60:-

Register över Skinnarebygd
1948 - 2020

Nu kan du söka i vårt register på författare, titel, årtal och ämne. När du kommer in på sidan har du olika val högst upp. Du kan även via ctrl + F få en sökruta uppe till höger och skriva in det du söker.

Tack Bo Svensson för sammanställningen!

Klicka här för att komma till registret >>>

Nyfiken på Malungs hembygdsgård? Här kan du läsa mer om hur Malungs hembygdsgård kom till och vilka personer som förverkliga idén och varför.

Läs mer här >>>

Malungs hembygdsgård har många byggnader som kommer från olika håll i bygden. Läs om byggnaderna här >>>